Αρκούν οι πολιτικές, οι κανονισμοί και οι γραπτές διακηρύξεις για να εξασφαλίσουν ότι μια επιχείρηση ή οργανισμός θα επενδύσει ουσιαστικά στην ικανοποίηση και τη δίκαιη μεταχείριση των εργαζομένων της και θα σεβαστεί την ανάγκη τους για μεγαλύτερη ισότητα, συμπεριληπτικότητα και ισορροπία ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής; Από πού ξεκινάει η πρακτική εφαρμογή των μέτρων που ανακοινώνονται και πώς οι καλές προθέσεις γίνονται μακροπρόθεσμα πράξη;

Η διεθνής βιβλιογραφία αλλά και η εμπειρική παρατήρηση έχουν μια απάντηση που φέρνει σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα αλλά παράλληλα απαιτεί μεγαλύτερη επαγρύπνηση και συλλογική ευθύνη: το κλειδί για την προώθηση μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας που προωθεί τη συμφιλίωση επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής, σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον, είναι το παράδειγμα των μάνατζερς και η δυνατότητά τους να λειτουργούν ως θετικά πρότυπα ισορροπίας και οριοθέτησης για τα μέλη των ομάδων που διοικούν.

Είτε πρόκειται για τις ώρες που περνάμε στη δουλειά, για τα όρια που θέτουμε στις υπέρογκες επαγγελματικές απαιτήσεις, την άδεια που παίρνουμε για να ξεκουραστούμε ή να φροντίσουμε την οικογένειά μας, την ευελιξία που διεκδικούμε στην εργασιακή μας καθημερινότητα, όλα αυτά γίνονται πιο εύκολα προσβάσιμα για κάθε εργαζόμενη και εργαζόμενο αν ο ηγέτης ή η ηγέτιδα της ομάδας λειτουργεί ως θετικό παράδειγμα και εφαρμόζει, πρώτα εκείνος, τις αρχές της ισορροπίας στην επαγγελματική και προσωπική του ζωή.

Αυτό συμβαίνει επειδή οι πράξεις και οι συμπεριφορές “μιλάνε” πιο πειστικά από τα λόγια και επειδή τα άτομα που διοικούν τις ομάδες εκπροσωπούν, από πολλές απόψεις, την ίδια την επιχείρηση στα μάτια των υφισταμένων τους. Έτσι, το δικό τους παράδειγμα ενθαρρύνει ή αποθαρρύνει τα μέλη των ομάδων τους να αξιοποιήσουν τις πολιτικές της εταιρείας και να νιώσουν ή όχι την ασφάλεια που χρειάζονται για να διεκδικήσουν τα πράγματα που θα τους κάνουν να εργάζονται πιο αποδοτικά και ισορροπημένα.

Τι μπορείτε να κάνετε, λοιπόν, ως μάνατζερς, προϊστάμενοι/ες και ηγέτες ή ηγέτιδες ομάδων, για να συμβάλετε στην καλλιέργεια μιας πιο ισορροπημένης και συμπεριληπτικής κουλτούρας στον οργανισμό όπου εργάζεστε; Οι παρακάτω βασικές αρχές μπορούν να αποτελέσουν τα πρώτα βήματα μιας τέτοιας νέας διαδρομής και νοοτροπίας:

  1. Επαναλαμβάνετε στα μέλη της ομάδας σας ότι η ατομική και συλλογική τους επιτυχία είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ: σεβαστείτε τις περιόδους ανάπαυλας που έχετε και έχουν ανάγκη για να συνεχίσετε να αποδίδετε ως ομάδα στις πιο απαιτητικές φάσεις.
  1. Βάλτε όρια για να περιφρουρήσετε τη δική σας σωματική και ψυχική ευεξία -έτσι θα είναι πιο εύκολο για τους/τις υφισταμένους σας να ακολουθήσουν το παράδειγμά σας για τον εαυτό τους.
  1. Διεκδικήστε τα άτομα που χρειάζεται η ομάδα σας για να λειτουργεί αποτελεσματικά και κατανείμετε με δίκαιο τρόπο τα καθήκοντα ανάμεσα στους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες. Επιβραβεύετε την καλύτερη και όχι την περισσότερη δουλειά.
  1. Δείξτε εμπιστοσύνη στα άτομα που εργάζονται εκτός γραφείου ή σε διαφορετικές ώρες από τις δικές σας. Ορίστε συλλογικά τους δείκτες αξιολόγησης της απόδοσής τους και προσπαθήστε να διαχειριστείτε τις προσωπικές προκαταλήψεις σας γύρω από την έννοια του/της “ιδανικού/ής υπαλλήλου” που είναι πάντα παρών.
  1. Ως μάνατζερ, αξιοποιήστε το σύνολο της άδειάς σας και παραμείνετε εκτός γραφείου όταν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα υγείας ή όταν κάποια έκτακτη περίσταση το απαιτεί. Τα μέλη της ομάδας σας δεν χρειάζεται να σας βλέπουν σαν ήρωα ή μάρτυρα για να εκτιμούν τη δουλειά σας ούτε να νιώθουν ότι πρέπει να λειτουργούν με τον τρόπο αυτόν και οι ίδιοι/ες.
  1. Καθιερώστε τη χρήση αυτόματων απαντήσεων απουσίας, στη διάρκεια των διακοπών, ενεργοποιήστε τις απαραίτητες εκτροπές κλήσεων και ενθαρρύνετε τα μέλη της ομάδας σας να περιφρουρήσουν τον προσωπικό και οικογενειακό τους χρόνο.
  1. Φροντίστε να φεύγετε στην ώρα σας από τη δουλειά και να μην επικοινωνείτε με τα μέλη της ομάδας σας για μη επείγοντα ζητήματα, εκτός ωρών εργασίας. Αν εσείς εργάζεστε εσείς εκτός ωραρίου, φροντίστε να ξεκαθαρίζετε στους υπόλοιπους εργαζόμενους/ες ότι δεν είναι σε καμία περίπτωση υποχρέωσή τους να ανταποκριθούν πριν από την επόμενη εργάσιμη μέρα και ώρα.
  1. Διατηρήστε συνέπεια και διαφάνεια στην επικοινωνία με τα μέλη της ομάδας σας σε σχέση με τη ρύθμιση των βαρδιών τους, την ενημέρωση για τις προσδοκίες σας από εκείνους, τις προθεσμίες που έπονται και τα καθήκοντα του καθενός και της καθεμίας. Δείχνετε έτσι ότι σέβεστε το χρόνο και τη σωματική και ψυχική τους ευεξία.
  1. Δώστε -κατά το δυνατόν- στα μέλη της ομάδας σας τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τον τόπο και το χρόνο της δουλειάς τους σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Εφαρμόστε το ίδιο και στο δικό σας πρόγραμμα, ανάλογα με τις απαιτήσεις της θέσεις σας.

Στέλλα Κάσδαγλη, Συνιδρύτρια Women On Top